Vi garanterer deg 1. plass på Google!

Hver bedrift og nettstedseier drømmer om å rangere som nummer én på Google. Årsaken er enkel: Å nå topp 3 beste, (eller til og med å rangere som nr. 1) vil bety økt relevant trafikk til nettstedet deres, synlighet og potensiale for salg for å fremheve virksomheten foran konkurrentene. Men så er det jo slik, at høy rangering sjeldent skjer tilfeldig. Selv de dyktigste og mest kunnskapsrike markedsførerne sliter med å få den topplasserte plassen. Så hvordan kan vi garantere deg topp 3 plass på Google? I dette innlegget skal vi gi deg noen ledetråder.

1. Nisjetankegang

En del av å lykkes med SEO er å forstå konkurranselandskapet. Med det respektive markedsbudsjettet som dere har til rådighet vil det å konkurrere med de største aktørene, som tilsynelatende har ubegrensede markedsføringsbudsjetter være svært krevende. Selv om det alltid er en sannsynlighet for at du kan slå dem, er det mer sannsynlig at det kastes bort verdifulle resurser, tid og penger. Nettopp derfor er det er så viktig å tenke nisje. Det jeg mener når jeg sier “nisje” er at i stedet for å prøve å konkurrere med store selskaper om ekstremt populære (og vanligvis mer generelle) søkeord, så er det mye enklere og kostnadseffektivt å gå “dypt” ned i tematikken og bli dernest en “stor fisk i en liten dam”. 

Dette vil ofte bety å flytte virksomhetens fokus fra mer generelle til mer spesifikke produkter eller tjenester. For eksempel, i stedet for utelukkende å tilby generelle for hjemmet, kan du vurdere å spesialisere deg på “renovering av bad på en dag” eller “tilpasset kjøkkenoppgradering.” Disse mer spesifikke søkeordsetningene vil i de aller fleste tilfeller være mye lettere å rangere på, noe som vil bety at du vil begynne å rangere høyt raskere.

2. Realistiske nøkkelord 

Alle kan få topplasseringen i Google, hvis de målretter mot de riktige søkeordene. For eksempel, hvis jeg optimaliserte en side for “rosa-blå wubbie nubbie dukke”, kunne vi sannsynligvis fått tak i topptangeringen om bare et par dager. Men, ville jeg faktisk ønske å rangere på denne frasen? Sannsynligvis ikke, med tanke på at det ikke engang er et ekte produkt, ikke har volum eller relevante potensielle kjøpere.

Poenget mitt er: Hvis du velger nøkkelord som er urealistiske nok, er det enkelt å rangere. Men selvfølgelig ønsker vi ikke å rangere for urealistiske søkeord; vi ønsker å rangere for nøkkelord som folk faktisk leter etter. Reelle spørringer som noen skrev inn i nettleseren og har gir trafikk og potensielle kunder.


Vi kan hjelpe deg
Ranger som #1

Vi kan hjelpe deg

Ranger som #1

3. Optimalisere innholdet for søkeordene

Når vi har “gått nisje” og valgt noen enklere, men realistiske nøkkelord, er det på tide å bruke disse søkeordene på strategiske steder på siden din. Selv om du absolutt ikke vil bruke søkeordene dine for mye, er det viktig å bruke dem på en rekke måter i innholdet ditt. Viktigst av alt er å fokusere på å bruke dem i:

  • URL:Bruk for eksempel www.yoursite.com/your-keywords-here i stedet for www.yoursite.com/sh8xks6.htm.
  • Tittelkode
  • Overskrifter: H1, H2, etc.
  • Alt-bildekode og bildetekster, der det er aktuelt.
  • Gjennom innholdet ditt.

Husk at Google (og leserne dine) favoriserer omfattende innhold som gjør en god jobb med å beskrive emnet. Så selv om det er viktig å bruke søkeordene et sted i innholdet ditt, er dette ikke en erstatning for å skrive større mengde og mer dyptgående, som tar for seg emnet i mer detalj.

 

4. Innhold er en avgjørende nøkkelfaktor

I følge Content Marketing Institute bruker 88% av B2B-selskapene nå innholdsmarkedsføring som en del av deres overordnede markedsføringsstrategi. Dette innebærer å bruke et bredt utvalg av innholdstype – blogginnlegg, nyhetsbrev, webinarer, infografikk, videoer, etc. – for å tiltrekke seg potensielle kunder. Hvis du vil ha topprangeringer i Google,  man absolutt legge til nytt innhold på nettstedet regelmessig, men ikke bare legge til innhold for innholdets skyld. Det må produseres noe nyttig av høy kvalitet – som faktisk gir verdi til de potensielle kundene.

Dette kvalitetsinnholdet vil hjelpe dere med å øke rangeringen på to primære måter: For det første betyr mer innhold flere søkeord, og dermed også flere muligheter for Google til å vise nettstedet deres i søkeresultatene. For det andre, jo mer innhold du har, jo flere lenker samler du vanligvis. I tillegg er det flott å ha mye innhold for å få besøkende til å “bo” på nettstedet ditt lenger. Dette forhindrer “bounce rate”, noe som er positivt for rangeringen.

Vi kan hjepe deg

Ranger som #1

5. Viktigheten av “backlinks”

Lenker fortsetter å spille en kritisk rolle når det gjelder SEO. 

Her er noen strategier som vi bruker for å hente backlinks til området:

  • Legge til nettstedet ditt i lokale bedriftskataloger og gjennomgå nettsteder som Yelp, TripAdvisor og Google Min bedrift.
  • Gjestepostering på populære nettsteder i din nisje. Selv om du ikke får en fulgt lenke i innlegget eller biografien din, gjør den økte synligheten du får det verdt.
  • Opprette eviggrønn innhold som andre bloggere og journalister vil ønske å lenke til (f.eks. hvordan innlegg, opplæringsprogrammer, guider osv.)
  • Se etter brutte koblinger på bransjenettsteder, og be om at de erstatter dem med koblinger til nettstedet ditt.
  • Få gratis PR (og omtaler og lenker) fra HARO.


Avsluttende tanker

Det er ingen sikker måte å få en plassering nr. 1 (eller til og med topp 3) på Google. Allikevel kan målretting mot de riktige søkeordene og publikummet øke sjansene betraktelig. Følg det opp ved å lage og markedsføre massevis av godt optimalisert innhold, så er du på god vei! 

Start dialog - kontakt oss