Programmatisk annonsering

Programmatisk annonsekjøp, enkelt sagt, er bruk av programvare for å kjøpe digital annonsering. Mens den tradisjonelle metoden inkluderer forespørsler om forslag, tilbud, tilbud og menneskelig forhandling, bruker programmatisk kjøp maskiner og algoritmer for å kjøpe visningsplass. Det er imidlertid ikke fullstendig automatisering av annonsekjøpsprosessen. Tradisjonelt ville du ha manuelt utarbeidet innføringsordrer eller annonseetiketter, som kan være meniale men arbeidskrevende. Med programmatiske annonser har mennesker mer tid til optimalisering og forbedring av annonser.

Mennesker vil alltid være nødvendig for å planlegge og optimalisere reklame for å dekke forbrukernes behov på et dypt menneskelig nivå, men programmatisk reklame vil bety at det blir færre annonsekjøpere. Når det er sagt, vil programvaresentrert programvare gi dem som gjør jobben bedre planlegging, bedre optimalisering og målretting av annonseringen mer effektivt. Men selv om programmatisk reklame er et kraftig verktøy, er det fortsatt i sin spede begynnelse og på ingen måte perfekt. Faktisk, i løpet av 2017, trakk store annonsører budsjettet sitt bort fra YouTube på grunn av bekymring for at videoplattformen ikke kunne garantere at annonser ikke ville bli sett på ekstremistisk innhold.

Book et gratis møte med oss for å diskutere potensiell avtale.

  •  




Men er programmatisk annonsering vellykket? Og hvorfor?

Ganske enkelt: ja, det er det. Fordi det er effektivt.

Tilbake i 2015 brukte 62% av markedsførerne programmatiske annonser for å oppfylle kjernemerkemålene, med en forventning om å øke dette budsjettet med et gjennomsnitt på 37% innen en toårsperiode. Og for øyeblikket vil en betydelig 65% av digitale medier være programmatiske med et anslått markedsforbruk på 45,94 milliarder dollar innen utgangen av 2019 – et bevis på mediumets eksponentielle vekst. Private oppsett gir kjøpere og selgere større kontroll over deres automatiserte kjøp. Systemet fungerer, og brukes, fordi det er en effektiv bruk av både tid og ressurser.

Programmatisk annonsering er designet for å gjøre opp med gammeldags kampanjedesign for hit eller miss. Det systemet var beryktet for å koste markedsførere altfor mye penger. Nå kan du stole på en algoritme som vil avgjøre hvor annonsepengene dine best blir brukt. Alt du trenger å gjøre er å mate den programmatiske løsningen litt informasjon om kampanjen din, samt viktige ytelsesindikatorer, og du er klar. Systemet vil ikke bare starte kampanjen din, men den vil også overvåke annonseforbruket ditt for å se etter forbedringsområder. Effektiviteten av programmatisk reklame kan ikke bestrides. Programmatisk lar oss forstå mediereisen bedre enn noen gang før og ha en-til-en-samtaler med enkeltpersoner. Når det gjelder optimalisering av annonseforbruk, avkastning og potensialet til å resonere med målgruppen din, er det klart at programmatisk reklame har et enormt potensial for moderne merkevarer som ønsker og trives i den digitale tidsalderen.




Hvordan komme i gang med programmatisk annonsering?

1. Bli kjent med markedsplassen du skal kjøpe fra

Det første initiativet er ganske enkelt: Bli enig med det du gjør. Som en person som våger seg inn i et nytt område med reklame, vil du bli møtt med en rekke nye ideer og vilkår, ta deg tid til å bli kjent med dem.

2. Sett målene dine

Som med jakten på digital markedsføring er det viktig å ha målene dine satt. For å gjøre dette, bør du bruke eksisterende data til å bestemme hvilken type annonseringsbevissthet du trenger og sette en passende strategi. Dette vil tillate deg å bestemme kort- og langsiktige mål. Ikke føl behov for å hoppe til programmatisk annonsering med mindre du vet hvorfor du gjør det.

3. The «human touch»

Bare fordi programmatisk reklame er avhengig av algoritmer og maskiner, betyr ikke det at den ikke trenger menneskelige investeringer. Det finnes forskjellige typer plattformer, hvorav noen tilbyr hel- eller halvadministrerte tjenester. Andre tilbyr bare tekniske plattformer, slik at du kan kjøre dine programmatiske kjøpsaktiviteter alene.

Derfra må du tildele dyktige mennesker til å planlegge, kontrollere og optimalisere kjøpet ditt. Poenget her er at for å oppnå optimal suksess, må du finne den perfekte koblingen mellom teknologisk automatisering og intelligent menneskelig inngripen; så ikke stol på algoritmen alene for å gi de beste resultatene for kampanjen din.

 

4. Beskytt merkevaren

Som diskutert er en utfordring med programmatisk at avhengigheten av algoritmer kan føre til at annonser vises på feil sted. For å unngå dette, må du sørge for at svartelisten på etterspørselssiden hele tiden oppdateres og overvåkes for upassende nettsteder. Noen plattformer tillater utelukkelse av hele kategorier fra annonseutgifter, noe som kan være spesielt nyttig. Et annet alternativ, som er viktig hvis produktet ditt er følsomt, er å bruke en hvitliste. Dette vil gi en liste over godkjente (snarere enn nektet) nettsteder. Det vil begrense muligheten din for å nå publikum og muligens gjøre det dyrere, men det vil sikre at det ikke er noe unøyaktig materiale knyttet til annonsen din. Hvis du bruker et byrå, må du sørge for at de gjør alt de kan for å utelukke lav kvalitets- og upassende sider fra å få annonsene dine vist på dem.

 

5. Se etter svindel

Vanligvis er programmatiske annonser synlige mellom 44% og 55%, men Mediative anslår at botsvindel vil koste digitale annonsører $ 6,5 milliarder dollar hvert år. Programmatiske annonser har imidlertid en bransjestandard på 16% svindel , noe som er lavere enn andre displayannonser. Selv om den iboende trusselen om svindel er lavere i programmatisk reklame, er det fortsatt noe du bør overvåke under alle kampanjene og initiativene dine.