Hva er Markedsføring?


Hva er markedsføring?

Snl.no definerer markedsføring som en aktivitet som går ut på å dirigere varer og tjenester fra produksjon frem til forbrukere og brukere. Det kan også sies at markedsføring refererer til handlinger et selskap gjør for å tiltrekke seg et publikum til selskapets produkter eller tjenester gjennom høykvalitets innhold, for å levere verdi for potensielle kunder med det langsiktige målet å demonstrere produktverdi, styrke merkevarelojalitet og øke salget. Hensikten med markedsføring er å undersøke og analysere forbrukerne til enhver tid, sende ut og gjennomføre undersøkelser, studere vaner på nettet og stille underliggende spørsmål: “Hvor, når og hvordan ønsker forbrukeren å kommunisere med virksomheten vår?” 

Formålet med markedsføring

Markedsføring er prosessen med å få folk interessert i bedriftens produkter eller tjenester Dette skjer gjennom markedsundersøkelser, analyser og forståelse av dine ideelle kunders interesser, ønsker og behov. Markedsføring gjelder alle aspekter av en virksomhet, inkludert produktutvikling, distribusjonsmetoder, salg og reklame. Moderne markedsføring begynte på 1950-tallet da folk begynte å bruke mer enn bare trykte medier for å støtte et produkt. Da TV – og videre internett – kom inn i husholdningene, kunne markedsførere gjennomføre hele kampanjer på flere plattformer. Og som du kanskje forventer, har markedsførere de siste 70 årene blitt stadig viktigere for å finjustere hvordan en bedrift selger et produkt til forbrukerne for å optimalisere suksess.

Faktisk er det grunnleggende formålet med markedsføring å tiltrekke forbrukerne til merkevaren din gjennom innhold. Ideelt sett vil dette innholdet være nyttig og lærerikt for målgruppen din, slik at du kan konvertere forbrukere til kunder. I dag er det bokstavelig talt dusinvis av steder man kan gjennomføre markedsføringskampanjer – hvor gjør man det i det 21. århundre?

Typer markedsføring

Hvor markedsføringskampanjene dine bor, avhenger helt av hvor kundene dine bruker tiden sin. Det er opp til deg å gjennomføre markedsundersøkelser som avgjør hvilke typer markedsføring – og hvilken blanding av verktøy innen hver type – som er best for å bygge merkevaren din. Her er flere typer markedsføring som er relevante i dag, hvorav noen har stått tidstesten:

Internettmarkedsføring: Selve ideen om å være til stede på internett av forretningsmessige grunner gjør internettmarkedsføring en type markedsføring i seg selv.

Søkemotoroptimalisering (SEO): Dette er prosessen med å optimalisere innhold på et nettsted slik at det vises i søkemotorresultatene. Den brukes av markedsførere for å tiltrekke seg folk som utfører søk som antyder at de er interessert i å lære om en bestemt bransje. Du finner mer informasjon om dette her.

Bloggmarkedsføring: Blogger er ikke lenger eksklusive for den enkelte skribent. Merker publiserer nå blogger for å skrive om sin bransje og pleie interessen til potensielle kunder som surfer på internett for informasjon.

Markedsføring av sosiale medier: Bedrifter kan bruke Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn og lignende sosiale nettverk for å skape inntrykk på publikum over tid.

Markedsføring på trykk: Etter hvert som aviser og magasiner blir bedre til å forstå hvem som abonnerer på trykt materiale, fortsetter bedrifter å sponsere artikler, fotografering og lignende innhold i publikasjonene kundene leser.

Søkemotormarkedsføring (SEM): Denne typen markedsføring er litt annerledes enn SEO, som er beskrevet ovenfor. Bedrifter kan nå betale en søkemotor for å plassere lenker på sider i indeksen som får høy eksponering for publikum. (Det er et konsept som heter “pay-per-click” – jeg viser deg et eksempel på dette i neste avsnitt). Videomarkedsføring: Selv om det en gang bare var reklame, satte markedsførere nå penger i å lage og publisere alle slags videoer som underholder og utdanner kjernekundene sine.

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring er enhver markedsføring som bruker elektroniske enheter til å formidle reklameinnhold og måle effekten på dette. I praksis refererer digital markedsføring vanligvis til markedsføringskampanjer som vises på en datamaskin, telefon, nettbrett eller annen enhet elektronisk enhet. Det kan ta mange former, inkludert online-video, displayannonser og innlegg på sosiale medier. Digital markedsføring sammenlignes ofte med “tradisjonell markedsføring” som magasinannonser, reklametavler og direktemeldinger. Merkelig nok er tv vanligvis klumpet inn med tradisjonell markedsføring og ikke digitalt.

B2B vs. B2C digital markedsføring

Digital markedsføring fungerer for både B2B og B2C-selskaper, men beste praksis varierer betydelig mellom de to.

  • B2B-klienter har en tendens til å ha lengre beslutningsprosesser, og dermed lengre salgstrakter. Forholdsbyggingsstrategier fungerer bedre for disse kundene, mens B2C-kunder har en tendens til å svare bedre på kortsiktige tilbud og meldinger.
  • B2B-transaksjoner er vanligvis basert på logikk og bevis, og det er det dyktige B2B-markedsførere presenterer. B2C-innhold er mer sannsynlig å være følelsesmessig basert, og fokuserer mer på å få kunden til å føle seg bra med et kjøp.

  • B2B-beslutninger trenger ofte mer enn én persons innspill. Markedsføringsmaterialet som best driver disse beslutningene, kan deles og lastes ned. B2C-kunder, derimot, favoriserer en-til-en-forbindelse med et merke.

Selvfølgelig er det unntak fra hver regel. Et B2C-selskap med et produkt med høy kostnad/verdi, for eksempel en bil eller datamaskin, kan tilby mer informativt og seriøst innhold. Strategien din bør alltid være rettet mot egen kundebase, enten du er B2B eller B2C.

Typer digital markedsføring

Det er like mange spesialiseringer innen digital markedsføring som det er måter å samhandle med digitale medier. Her er noen få viktige eksempler:

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Optimalisering av søkemotorer, eller SEO, er teknisk sett et markedsføringsverktøy i stedet for en form for markedsføring i seg selv. Balansen definerer det som “kunsten og vitenskapen om å gjøre websider attraktive for søkemotorer”. Den “kunst og vitenskap” delen av SEO er det viktigste. SEO er en vitenskap fordi det krever undersøkelse og vekting av de forskjellige medvirkende faktorer for å oppnå høyest mulig rangering. De viktigste elementene du bør vurdere når du optimaliserer en webside er:

  • Innholdskvalitet
  • Nivå av brukerengasjement
  • Mobilvennlighet
  • Antall og kvalitet på innkommende lenker

Den strategiske bruken av disse faktorene gjør SEO til en vitenskap, men uforutsigbarheten involvert gjør det til en kunst. I SEO er det ingen kvantifiserbar rubrikk eller konsekvent regel for rangering høyt. Google endrer algoritmen konstant, så det er umulig å komme med nøyaktige prediksjoner. Det man kan gjøre, er å følge nøye med på sidens ytelse og gjøre justeringer i samsvar med disse.

SEO er en viktig faktor i innholdsmarkedsføring – en strategi basert på distribusjon av relevant og verdifullt innhold til en målgruppe. Som i enhver markedsføringsstrategi er målet med innholdsmarkedsføring å tiltrekke seg leads som til slutt konverterer til betalende kunder. Men det gjør det annerledes enn tradisjonell reklame. I stedet for å lokke leads med potensiell verdi fra et produkt eller en tjeneste, tilbyr det gratis verdi i form av eksempelvis skriftlig materiale. Så effektiv som innholdsmarkedsføring er, kan det allikevel være vanskelig. Innholdsmarkedsføringsforfattere må kunne rangere høyt i søkemotorresultatene, samtidig som de engasjerer folk som vil lese materialet, dele det og samhandle videre med selskapet. 

Markedsføring i sosiale medier

Sosiale medier markedsføring betyr å føre trafikk og merkevarebevissthet ved å engasjere folk i diskusjoner på sosiale medier. De mest populære plattformene for markedsføring på sosiale medier er Facebook, Twitter, Instagram, med LinkedIn og YouTube ikke langt bak. Fordi markedsføring på sosiale medier innebærer aktiv publikumsdeltakelse, har det blitt en populær måte å få oppmerksomhet på. Det er det mest populære innholdsmediet for B2C-markedsførere på 96%, og det vinner også plass i B2B-sfæren. Ifølge Content Marketing Institute økte 61% av B2B-innholdsmarkedsførere bruken av sosiale medier i år. Sosiale medie-markedsføring har innebygd engasjementsberegninger som er svært nyttig for å hjelpe deg å forstå hvor godt du når ut til publikum. Du får bestemme hvilke typer interaksjoner som betyr mest for deg, om det betyr antall delinger, kommentarer eller totalt antall klikk på nettstedet ditt. Mange selskaper bruker markedsføring på sosiale medier for å opprette en dialog med publikum i stedet for å oppmuntre dem til å bruke penger med en gang. Dette er spesielt vanlig i merkevarer som retter seg mot eldre målgrupper eller tilbyr produkter og tjenester som ikke er spesielt passende for impulskjøp. Alt avhenger av bedriftens målsetning.

Pay-per-click (PPC)-markedsføring

Pay-per-click, eller PPC, er når du legger ut en annonse på en plattform og betaler hver gang noen klikker på den. Hvordan og når folk ser annonsen din er litt mer komplisert. Når en annonse er tilgjengelig på en resultatside for søkemotorer, også kjent som SERP, fyller motoren stedet med det som egentlig er en øyeblikkelig auksjon. En algoritme prioriterer hver tilgjengelig annonse basert på en rekke faktorer, inkludert:

  • Annonsekvalitet
  • Søkeordrelevans
  • Destinasjonssiden kvalitet
  • Budbeløp

Hver PPC-kampanje har én eller flere målhandlinger som seere er ment å fullføre etter å ha klikket på en annonse. Disse handlingene kalles konverteringer, og de kan være transaksjonelle eller ikke-transaksjonelle. Å foreta et kjøp er en konvertering, men det er også påmelding til et nyhetsbrev eller en samtale til hjemmekontoret. Uansett hva du velger som målkonvertering, kan du spore det via den valgte plattformen for å se hvordan kampanjen din gjør det.

Native annonser

Native annonser er markedsføring i «forkledning». Målet er å gli inn med det omkringliggende innholdet, slik at det fremstår mindre åpenbart som reklame. Native annonser ble opprettet som en reaksjon på dagens forbrukers kynisme mot annonser. Å vite at skaperen av en annonse betaler for å kjøre den, vil mange forbrukere konkludere med at annonsen er partisk og følgelig ignorere den. En nativ annonse kommer rundt denne skjevheten ved å tilby informasjon eller underholdning før den kommer til noe reklame, og bagatelliserer “annonse” -aspektet. Det er viktig å alltid merke de originale annonsene tydelig. Bruk ord som “promotert” eller “sponset.” Hvis disse indikatorene er skjult, kan det hende leserne ender med å bruke betydelig tid på å engasjere seg i innholdet før de innser at det er reklame. Når forbrukerne vet nøyaktig hva de får, vil de føle seg bedre om innholdet ditt og merkevaren din. Native annonser er ment å være mindre påtrengende enn tradisjonelle annonser, men de er ikke ment å være villedende.

E-post markedsføring

Konseptet med e-postmarkedsføring er enkelt – du sender en reklamemelding og håper at potensielle kunder klikker på den. Imidlertid er utførelsen mye mer kompleks. Først og fremst må du sørge for at e-postene dine er ønsket. Dette betyr å ha en tilvalgsliste som gjør følgende:

  • Individualiserer innholdet, både i kroppen og i emnelinjen
  • Angir tydelig hva slags e-post abonnenten vil få
  • Tilbyr et klart avmeldingsalternativ
  • Integrerer både transaksjons- og salgsfremmende e-post

Du vil at potensielle kunder skal se kampanjen din som en verdsatt tjeneste, ikke bare som et salgsfremmende verktøy. E-postmarkedsføring er en bevist, effektiv teknikk alene: 89% av de spurte fagpersonene kåret den til å være den mest effektive leadsgeneratoren. Det kan være enda bedre hvis du innlemmer andre teknikker som markedsføringsautomatisering, som lar deg segmentere og planlegge e-postene dine slik at de oppfyller kundens behov mer effektivt.

Digital markedsføring skaper vekst

Digital markedsføring bør være et av hovedfokusene i nesten enhver virksomhets overordnede markedsføringsstrategi. Aldri før har det vært en måte å holde så konsistent kontakt med kundene dine, og ingenting annet gir personaliseringsnivået som digitale data kan gi. Jo mer du omfavner mulighetene for digital markedsføring, jo mer vil du kunne realisere selskapets vekstpotensial.

  • Book et gratis møte med oss for å diskutere potensiell avtale

    Fyll ut skjemaet for å komme i gang.

  •