konvertering

Hvordan beregne konverteringsfrekvens?

Hvis en bruker kan konvertere hver gang de besøker nettstedet: Tenk deg at vi eier et e-handelssted. En bruker kan foreta et nytt kjøp hver økt. Vi ønsker å optimalisere slik at de gjør så mange kjøp som mulig. Hvis en bruker besøkte nettstedet tre ganger, ville det være tre økter – og tre muligheter for å konvertere.

La oss se nærmere på brukerens tre økter og hvordan de oppførte seg:

Økt 1: Ingen konvertering – brukeren ble kjent med nettstedet og pekte rundt.

Økt 2: Bruker utførte et kjøp. Dette er en konvertering!

Økt 3: Bruker kom tilbake og kjøpte igjen, noe nytt – nok en konvertering! Selv om de kjøpte to varer, er dette en unik ordre og teller dermed som en enkelt konvertering.

For å finne ut konverteringsfrekvensen vår, tar vi antall unike innkjøpsordrer og deler den med totalt antall økter. For å finne ut konverteringsfrekvensen for nettstedet ditt, ser du på alle unike bestillinger fordelt på totalt antall økter.

Tenk deg igjen at vi eide et annet nettsted – Nettstedet vårt selger et abonnement for en månedlig levering av robotdeler. En bruker kan komme tilbake flere ganger, men når de kjøper et abonnement, konverterer de ikke igjen.

La oss se på et eksempel på brukerens oppførsel:

Økt 1: Bruker kom til nettstedet for første gang for å utforske tjenesten. Ingen konvertering.

Økt 2: Bruker abonnerer på den månedlige tjenesten vår – dette er vår konvertering!

Økt 3: Bruker kom tilbake for å lese bloggartikler og kikke rundt. 

Vår bruker her kan ikke konvertere hver gang de besøker nettstedet. Så i stedet for å se på antall økter, må vi måle konverteringssuksessen etter antall besøkende. For å finne ut nettsteds konverteringsfrekvens, tar vi antall unike ordrer og deler det med antall unike brukere.

5 måter CRO fordeler SEO-er

Selv om det ikke nødvendigvis er direkte relatert til å tiltrekke seg organisk nett-trafikk eller rangering på en søkemotorside (SERP), har optimalisering av konverteringsfrekvensen tydelige fordeler for SEO. Disse inkluderer blant annet:

  1. Forbedret kundeinnsikt: Konverteringsfrekvensoptimalisering kan hjelpe deg med å forstå nøkkelgruppen din bedre og finne det språket eller meldingen som best snakker til deres behov. Konverteringsfrekvensoptimalisering ser på å finne de rette kundene for din virksomhet. Å skaffe flere brukere i toppen av trakten har ikke nødvendigvis noe for deg hvis de ikke er den rette typen mennesker.
  2. Bedre avkastning: Høyere konverteringsfrekvens betyr å utnytte mer av ressursene du har. Ved å studere hvordan du får mest mulig ut av anskaffelsesarbeidet ditt, får du flere konverteringer uten å måtte hente inn flere potensielle kunder.
  3. Bedre skalerbarhet: Selv om målgruppestørrelsen din kanskje ikke skaleres når virksomheten din vokser, lar CRO deg vokse uten å gå tom for ressurser og potensielle kunder. Publikum er ikke uendelig, så ved å gjøre flere brukere om til kjøpere, vil du kunne utvide virksomheten din uten å gå tom for potensielle kunder.
  4. Bedre brukeropplevelse: Når brukere føler seg smarte og sofistikerte på nettstedet ditt, har de en tendens til å holde seg. CRO studerer hva som fungerer på nettstedet ditt. Ved å ta det som fungerer og utvide det, får du en bedre brukeropplevelse. Brukere som føler seg bemyndiget av nettstedet ditt, vil engasjere seg mer i det – og noen kan til og med bli evangelister for ditt brand.
  5. Forbedret tillit: For at en bruker skal kunne dele kredittkort, e-post eller annen personlig informasjon, må de stole på nettstedet. Nettstedet ditt er nummer én selger. Akkurat som et internt salgsteam, må nettstedet ditt være profesjonelt, høflig og klar til å svare på alle kundenes spørsmål.