Google shopping

Med antall bedrifter som starter opp, har det blitt stadig vanskeligere for nye bedrifter å få oppdaget produktene sine. Og på grunn av dette får salget deres en smell. Som et resultat henvender noen virksomheter seg til populære markedsplasser som Amazon og Etsy, så produktene deres har større sjanse for å bli lagt merke til. Dessverre kan markedsplasser være dyre og overta hele salgsprosessen. Så i stedet, henvender bedrifter som ønsker seg mer kontroll over salget til tredjeparts-tjenester som bare annonserer for produkter. En slik tjeneste er Google Shopping , som viser produktinformasjonen din hver gang det gjøres et relevant Google-søk. Google Shopping markedsfører ikke bare virksomheten din, men gjør det også lettere for potensielle kunder å søke etter, undersøke og sammenligne produkter. Det lar dem også kontakte selgeren.

Book et gratis møte med oss for å diskutere potensiell avtale.

  •  




Hvordan fungerer Google Shopping?

For å forstå hvordan Google Shopping fungerer, er det viktig at du vet hvilke plattformer den støttes av:

1. Google Ads

Google Ads, tidligere kalt AdWords, er et annonseringsverktøy som lar annonsører by på søkeord slik at de kan sikre seg et sted for annonsene sine i Googles søkeresultater. Dette verktøyet kan også brukes til å lagre handlekampanjer, sette et budsjett, håndtere bud, analysere kampanjedata og optimalisere markedsføringsarbeidet ditt deretter.

2. Google Merchant Center

Google Merchant Center er et online verktøy som kan brukes til å laste opp og oppdatere produktfeeden din, som i utgangspunktet er informasjon om produktene deres. Denne “feed” -informasjonen består av produktinformasjonen din, formatert av Google. I motsetning til online markedsplasser selger ikke Google Shopping produkter direkte fra nettstedet deres. I stedet markedsfører de produkter som selges av nettforhandlere gjennom annonser som dukker opp hver gang noen søker etter et relevant eller lignende produkt. Eiere av e-handelsbedrifter sender produktstrømmene sine til Google Shopping, slik at de kan legge ut annonser. Denne informasjonen oppdateres kontinuerlig, så Google Shopping har alltid tilgang til gjeldende priser, salg, tilbud og produkttilgjengelighet. Dette hjelper dem med å komme med nøyaktige annonser for produktene dine. Hver gang noen klikker på en annonse eller foretar et kjøp direkte fra netthandelssiden din, må du betale en del av overskuddet til Google Shopping, som en kommisjon.




Hva kan Google Shopping gjøre for bedriften din?

Utvid din online tilstedeværelse

Den mest fremtredende fordelen med å bruke Google Shopping, er Google selv siden det er den største søkemotoren. Ved å markedsføre produkter med Google Shopping-annonser, vil produktene dine nå et bredere publikum og tiltrekke seg flere kunder. Det er også mulig at flere Shopping-annonser vises når et relatert søk blir gjort. I noen tilfeller kan både en Shopping-annonse og en tekstannonse vises sammen, og dermed fordoble kundenes rekkevidde.

Forbedre kvaliteten på leadet ditt

Google Shopping-annonser gir potensielle kunder relevant og detaljert produktinformasjon som inkluderer en beskrivelse, bilder, den opprinnelige prisen på produktet, samt en liste over leverandører som selger dette produktet sammen med prisen de selger det for. Ved å sikre dette er deres mål å hjelpe interesserte kjøpere med å undersøke og foreta et informert kjøp som de er fornøyd med. Det gir dem også det ekstra presset de trenger når de vurderer å kjøpe eller ikke. Denne ekstra push øker antall potensielle kunder som vil kjøpe fra deg i stedet for bare å se deg rundt.

Bli lagt merke til med Google Lens

Google Shopping er integrert med Google Lens, en bildegjenkjenningsapp. Generelt er Google Lens designet for å vise relevant informasjon om et bilde. Men kombinert med Google Shopping kan Google Lens skanne et objekt og vise en liste over forskjellige leverandører som selger det produktet. Dette øker merkevaregjenkjenningen og gjør det lettere for kundene å finne og kjøpe den.

Administrer annonser enkelt

Med generelle tekstannonser vil du bli bedt om å velge ut søkeord som du vil målrette mot, og deretter by på dem separat. Med Google Shopping-annonser er imidlertid hele prosessen forenklet fordi det ikke er behov for å velge søkeord. Google bestemmer relevante søkeord automatisk ved å bruke produktinformasjonen din som du har definert i datafeeden din for Google Merchant Center, dvs. produktavgiften. Den bruker deretter denne informasjonen til å vise annonsene dine ved søk som er relevante for søkeordene det søkes etter.

Generer innsiktsfulle rapporter

Google Shopping lar bedrifter sjekke produktytelsen med et hvilket som helst antall spesifikasjoner. For eksempel kan en klesbedrift se hvor godt alle skjerfene deres har det i et visst kvartal. Da kunne de også spesifikt se hvordan de sorte og hvite stripete silketørklærne har det i en gitt måned. Disse analysene hjelper deg også med å sette et bestemt mål for dataene dine, slik at du har mål å jobbe mot.

For bedrifter som kan bruke et anerkjennelsesløft, men som ikke er så opptatt av å selge på en markedsplass, er det et godt alternativ å legge ut annonser ved hjelp av Google Shopping. Det lar deg kutte ned på ekstra kostnader og beholde kontrollen over å selge produktene dine. Hvis du føler at bedriften din kan dra nytte av Google Shopping, kan du sjekke det ut i dag!