Facebook annonsering

Facebook-annonsering er en viktig måte å få kontakt med publikum på verdens største sosiale nettverk. 2,8 milliarder aktive brukere hver måned, for å være presis. Det er et imponerende antall. Facebook-annonser handler om å få budskapet ditt plassert foran nøyaktig riktig segment av disse menneskene – de menneskene som mest sannsynlig vil ha produktene eller tjenestene dine. Hvis du vil oppnå de beste resultatene, er det viktig å forstå de ulike Facebook-annonsetyper og målrettingsalternativene.

I denne Facebook-annonseguiden vil vi lede deg gjennom alt du trenger å vite, fra planlegging av din første annonse til utvikling av avanserte kampanjestrategier.

Book et gratis møte med oss for å diskutere potensiell avtale.




    Typer Facebook-annonser

    Bildeannonser

    Disse enkle annonsene er en fin måte å komme i gang med betalt annonsering på Facebook på. Du kan opprette en med bare noen få klikk ved å bruke et eksisterende innlegg med et bilde fra Facebook-siden din. Bildeannonser kan være enkle, men det betyr ikke at de må være kjedelige. For eksempel kan du tro at domenenavn er et ganske kjipt produkt. Men det hindrer ikke domeneaktører fra å lage morsomme Facebook-annonser.

    Videoannonser

    Videoannonser kan kjøres i «nyhetsfeed» og «stories», eller de kan vises som «in-stream-annonser» i lengre Facebook-videoer. Videoannonser kan vise teamet ditt eller produktet ditt i aksjon. Akkurat som bildeannonser, kan videoannonser også ta en mer kreativ tilnærming. Videoannonsene dine trenger ikke å bruke filmet videoopptak. Du kan også lage GIF-lignende grafikk eller andre animasjoner for å fange oppmerksomhet eller forklare tilbudet ditt. 

    Avstemningsannonser

    Dette eneste mobilannonseformatet for Facebook inneholder en interaktiv komponent ved å legge til en alternativ-avstemning i en bilde- eller videoannonse. Du kan legge til en egen lenke for hvert valg. Både du og de som svarer vil se svaret på hvert avstemningsalternativ.

    Karusellannonser

    En karusellannonse bruker opptil ti bilder eller videoer for å vise frem produktet eller tjenesten din. Du kan bruke dette formatet til å markere forskjellige fordeler med ett produkt, flere forskjellige produkter eller til og med bruke alle bildene sammen for å lage ett stort panoramabilde. Hvert bilde eller video kan ha sin egen lenke. 

    Lysbildefremvisningsannonser

    Lysbildefremvisning-annonser er en enkel måte å lage korte videoannonser fra en samling stillbilder, tekst eller eksisterende videoklipp. Lysbildefremvisning-annonser har iøynefallende bevegelse, akkurat som videoer, men bruker fem ganger mindre data. Så de lastes raskt selv for folk med treg internettforbindelse. De er en enkel og lite påvirket måte å trekke oppmerksomhet på. Du kan lage annonsen din og legge til tekst og musikk i Ads Manager.

    Samlingsannonser

    Disse betalte Facebook-annonsene, som bare tilbys for mobile enheter, lar deg vise fem bilder eller videoer som kundene kan klikke for å kjøpe et produkt eller en tjeneste. Samlingsannonser kobles sammen med Instant Experiences og lar folk kjøpe produktene dine uten å forlate Facebook. Dette gjør det enkelt å handle på nettet når folk er på farten. Det primære bildet eller videoen kan gjøre mye mer enn å vise frem et enkelt produkt. 

     

    Annonser med øyeblikkelig opplevelse

    Instant Experience-annonser ble tidligere kalt Canvas. De er et fullskjerms annonseformat som lastes 15 ganger raskere enn et mobilnettsted utenfor Facebook. Du kan også koble noen få øyeblikkelige opplevelser sammen, slik at folk får tilgang til enda mer øyeblikkelig mobilinnhold.

     

    Lead-annonser

    Lead-annonser er bare tilgjengelige for mobile enheter. Det er fordi de er spesielt designet for å gjøre det enkelt for folk å gi deg kontaktinformasjonen uten å skrive. De er gode for å samle abonnementer på nyhetsbrev, registrere noen for en prøveperiode på produktet ditt eller la folk be om mer informasjon fra deg. Flere bilprodusenter har med hell brukt dem til å oppmuntre til f.eks. prøvekjøringer. 

     

     

    Dynamiske annonser

    Med dynamiske annonser kan du markedsføre målrettede produkter til kundene som mest sannsynlig er interessert i dem. Si for eksempel at noen har besøkt en produktside eller plassert et produkt i handlekurven sin på nettstedet ditt, men deretter forlatt kjøpet. Med dynamiske annonser kan du annonsere det spesifikke produktet i deres Facebook-feed. Dette minner potensielle kunder om å fullføre kjøpet, og kan være en veldig effektiv markedsføringsstrategi. Du trenger en Facebook Business Manager-konto for å bruke dynamiske annonser.

    Messenger-annonser

    Facebook Messenger-annonser gir deg tilgang til 1,3 milliarder mennesker som bruker Messenger hver måned. Når du oppretter annonsen din, velger du bare Messenger som ønsket plassering. Du må også velge Facebook-feed. Du kan også kjøre “click-to-Messenger” -annonser i Facebook-feeden. Disse annonsene har en oppfordringsknapp som åpner en Messenger-samtale med Facebook-siden din. Folk kan bruke den til å ha en en-til-en-samtale med en av selgerne dine eller kundeservicemedarbeidere.

    Story annonser

    Mobiltelefoner er ment å holdes vertikalt. Historier-annonser er et vertikalt videoformat på fullskjerm som lar deg maksimere fast eiendom uten å forvente at seerne skal snu skjermen.