En case-studie av vårt Google ads-arbeid for en liten e-handelsbutikk

Plattform: WordPress

Vårt ansvar: Lage annonsekampanjer på Google-ads

Tidsperiode: Fra 01.03.2021 til 18.08.2021

Resultat: Økte salget med 2 666%

challenge

Utfordring

google ads-solving

Løsningen

google ads problem-solving

Slik gjorde vi det

suksess ads

Suksess

Et krevende utgangspunkt

Tenk deg at du starter en ny virksomhet med strategi om å aldri delta i noen investeringsrunder, men hvor du samtidig går inn i et svært konkurransepreget marked, hvor du blir overrasket over at du har mektige konkurrenter, som har markedsbudsjetter på hundretusenvis av kroner. Hva vil du gjøre da? Og hvilke skritt ville du tatt for å få noen grad av suksess? Ville du trukket deg tilbake og heller deltatt i investeringsrunder, eller ville du bevist din posisjon og forsøkt å finne alternative løsninger? Faktisk er dette nettopp det som skjedde med et e-handelsselskap som vi har jobbet med. De hadde et ekstremt dårlig utgangspunkt da de kom til oss. Men allikevel har de klart og oppnådd god suksess takket være strategien om å kun bruke Google ads med hjelp fra Afectium.

  •  
Google Ads

Vi møtte på sært mange utfordringer, men en genial strategi ved bruk av Google-annonser hjalp oss med å oppnå godt salg for kunde. Vi skal være dedikere hele den neste delen av denne case-studien for å detaljere vår erfaring. Målet med å dette prosjektet er ikke bare å presentere strategiene for å anvende dem, men også å vise tankegangen som hjalp oss med å oppnå resultater som la til grunn for lønnsomhet og videre vekst for dette oppstarts-netthandelsfirmaet.

Google Ads

Et bilde som viser antall bestillinger før

En utfordring

Annonseplasseringene på siden for kunden vår begynte å bli dårlig. Med den økte konkurransen om de viktige søkeordene ble kundes plassering mye dyrere og ga dårligere avkastning på investeringen. Før Afectium administrerte klientens Google Ads-konto, var annonsevisningen høy, men antallet klikk var svært lavt. Mange så annonsene, men få klikket faktisk på dem. Nettstedet var ikke knyttet til analyseverktøy som Google Analytics og lignende. Dette gjorde det vanskelig for oss  å forstå nettstedet godt og kjenne dets faktiske problemer og oppførselen til besøkende som kom inn på nettstedet.

La oss sette opp en 15-minutters samtale for å diskutere prosjektet ditt

Interessert i å øke trafikken til nettstedet ditt, eller forbedre avkastningen på investeringen i Google Ads? Kontakt oss i dag. Vi kan hjelpe deg.

Løsningen

Heldigvis kom vi relativt tidlig på banen med denne kunden. Vi gjenoppbygde kundens Google Ads-konto fra grunnen og delte den inn i målrettede kampanjer rettet mot bestemte søkeord slik at Google forsto oppførselen til målgruppen bedre. Publikums interaksjon med annonsen begynte dermed å øke så og si med en gang, noe som reduserte kostnaden per klikk (CPC) for kundens annonser. Dette var vi fornøyd med.

Et bilde som viser antall bestillinger som er lagt inn etter

Netto salg i fjor og i år etter at vi drev annonsekampanjen

Slik gjorde vi det

Klientens hovedprodukt hadde sin egen kampanje helt fra starten da vi overtok, men vi mente det var på tide å finpusse litt på denne kampanjen, samt og  forbedre klikkfrekvensen. Jo mer relevant en annonse er for brukers søk, desto mer sannsynlig er det at brukeren faktisk klikker seg gjennom til nettbutikken. For eksempel, når en bruker søker etter “<Produkt> pris”, vil de mest sannsynlig klikke på en annonse med tittelen “<Produkt> pris”. Når en potensiell kunde søker etter spesifikke <Produkter>, er det ikke sikkert at “<Produkt> pris” -annonsen er like tiltalende fordi det ikke er nettopp det brukeren leter etter. Originale kampanje- og annonsegrupper har utviklet seg en del over tid. Men kunden har fremdeles meget god avkastning sammenlignet med budsjettbeløpet.

Måle suksess på Google ads-måten

I Google Ads er det flere beregninger for å måle suksessen til en kampanje: CTR-En annonses klikkfrekvens, eller antall ganger det klikkes på en annonse i forhold til antall ganger annonsen vises for en bruker (dette kalles for visninger). Selvfølgelig kan andre KPI-er spores for spesifikk informasjon og bedre analyse av markedsføringskampanjer for å måle suksessen til reklamekampanjer og markedsføringsberegninger som CTR, levetid, ubetalt trafikk, avvisningsfrekvens, CPC-bud og sidevisninger. Det hjelper oss å forstå resultatene til kampanjene og skaper grunnlag for videre strategier.

konv. hjelp

Totalt salg på 5 måneder

CPC – Kostnad per klikk, som er den faktiske kostnaden en bedrift pådrar seg hver gang en bruker klikker på en annonse. Google belønner velskrevne annonser som klikkes på ofte, uavhengig av budsjettet til annonsøren. Jo bedre CTR vi får, jo lavere CPC. SEO spiller også en viktig faktor her. Jo mer relevant destinasjonssiden er for søkeordene,  jo lavere blir CPC -prisen.

Vi lyktes å forbedre annonsene med den hensikt å målrette dem mot en mer relevant målgruppe. Dette reduserte faktisk antallet ganger annonsene ble sett, men selv med 11% færre visninger resulterte ads-kampanjen i 20% flere klikk og 49% flere nettstedbesøk, til en CPC 36% lavere enn den var da vi startet å administrere Google ads-kontoen.

Er du interessert i å øke trafikken til nettstedet deres, eller forbedre avkastningen på investeringen i Google Ads? Kontakt oss i dag. Vi gleder oss til å høre fra deg!