5 store trender innen digital markedsføring i 2021

Som markedsførere er vi lidenskapelig opptatt av å kunne forutse trender i markedene, både slik at vår kunder skal motta de beste tjenestene og programmene, men også slik at vi kan ligge foran konkurransen og tilby de mest relevante tjenestene.  I dag er vi også i langt større grad aktive på de digitale plattformene, da mange har hjemmekontor og tar i bruk andre løsninger enn de vanligvis ville gjort.

Dette gjør at kjøpsprosessene hos kunden i enda større grad enn tidligere, starter på nett. Opp til 92% av alle B2C kjøpsprosesser, og 89% av alle B2B kjøpsprosesser starter med et søk på Google.

For at vi skal kunne gjøre dette er research en av våre viktigste verktøy. Vi har nå tatt oss en runde på markedet, både i inn- og utland, og her er et kort sammendrag av det vi anser som de viktigste trendene innen digital markedsføring for 2021.

Inkluderende digital markedsføring

Inkludering av alle menneskegrupper har vært et fokus i mange år allerede, men er fortsatt svært sentralt utover i 2021.

Markedsføringen, uansett form, media eller formidlingsevne har potensiale til å virke fornærmende  overfor enkelte grupper i samfunnet. Her er det viktig at vi klarer å sette fokus på mangfold. Alle grupper uavhengig av etnisitet, demografi, religion, legning. Stadig flere, spesielt unge og minoritetsgrupper ønsker å ha et større mangfold representert i det innholdet de konsumerer på daglig basis. Dette stiller høyere krav til bedrifter og selskaper om å ta i bruk en mer inkluderende form for markedsføring. Kundene ønsker mindre A4, mindre perfeksjon og flere personligheter.

I følge Accenture, påvirker dette kulturelle skiftet allerede kjøpsatferden til kundene ute på markedet. Per nå oppgir 41% av kundene at de har endret kjøpsadferd, og nå unngår å legge igjen penger hos forhandlere og kjeder som ikke representerer denne nye inkluderende markedsføringen. Disse tallene øker også betraktelig når vi spesifikt ser på mindre etniske grupper og LGBT+ samfunnet. Alt oppsummert så handler det i hovedsak om at alle kunder uansett bakgrunn, personlighet, kultur, arv eller personlige valg, skal føle seg representert og skal kunne identifisere seg med selskapets “persona”.

Bærekraftige valg i digital markedsføringen

Akkurat som i avsnittet over om inkluderende markedsføring er vi nå opptatt av å ta valg som gagner miljøet. Kundene ønsker i dag å forsikre seg om at bedriftene og selskapene de legger igjen penger hos, er like opptatt av å ta vare på miljøet og planeten vår som det de er.

Opp til 81% av kundene er svært enige i at bedriftene skal være med på å forbedre miljøet. Det vi nå opplever og har opplevd i 2020, er en kraftig boost i interessen for bærekraftige og øko-vennlige merkevarer, spesielt blant unge forbrukere. Dette skiftet går lenger enn det å velge økologiske produkter til matlagingen, og i dag kan alle bedrifter dra nytte av å promotere sine bærekraftige valg, og vise at også de er med på det grønne skiftet. Nøkkelen her er å kommunisere bærekraft gjennom merkevarebyggingen din, slik at det engasjementet du viser på dette området blir en del av identiteten din.

Det er mange måter du kan integrere bærekraft i merkevaren din på. Du kan velge å implementere bannere eller andre design som representerer bærekraft på dine hjemmesider permanent, du kan kommunisere bærekraft i det innholdet du produserer til dine hjemmesider eller du kan innføre grønnere varer og produkter som papirposer i stedet for plastposer, eller handlenett i miljøvennlige materialer, alt etter hva som passer ditt selskap best.

Kundesegmentering

Konseptet med kundesegmentering er selvsagt ikke en stor nyhet, her er det en variasjon av en gammel klassiker som har fått et popularitets boost i nyere tid. Ideen her er relativt enkel og går på at det er mer lukrativt å ha mange små kampanjer enn å ha få store. Dette går enkelt og greit ut på at det er viktigere enn noen gang å produsere personlig innhold, og innhold som gjør at kundene kan kjenne seg igjen og identifisere seg med budskapet.

Det å kjøre forskjellige kampanjer og reklame til forskjellige grupper mennesker, eller segmenter, er heller ikke nok. For å oppnå maksimal effekt, er man nødt til å skreddersy alle deler av kjøpsprosessen, og all interaksjon man har med kunden. Ofte vil man dra nytte av å utarbeide forskjellige nyhetsbrev, forskjellige e-postlister for de som bruker mye penger når de handler og de som bruker lite, og selvsagt utgående markedsføring i seg selv.

Denne strategien fungerer best for selskaper som ønsker å knytte et forhold til sine kunder. Du kan også ta dette et steg videre, og implementere forskjellige løsninger og gadgets på de delene av hjemmesiden din, til de gruppene som bruker de mest.

Interaktivt innhold – engasjer dine kunder

Dette er en trend som også har vært rundt en stund, men som nå virkelig begynner å bli anerkjent som en vinner. Interaktivt innhold virker ikke bare engasjerende på kunden, men fører også til at kundene er mer fornøyde med deg som bedrift. Innhold som quiz’er, åpne spørsmål, brukerundersøkelser, konkurranser, avstemninger og lignende er med på å gi kunden en stemme. Her kan de føle at de får si sine meninger, og at de blir hørt. Interaktivt innhold har også den effekten at det forlenger tiden kunden bruker på sidene dine, selv om de velger å ikke engasjere seg aktivt i innholdet. Dette kan føre til at de legger merke til andre aspekter ved plattformen din, og dermed finner ny inspirasjon hos deg. Den kognitive psykologen George Miller kom frem til at de aller fleste mennesker kun har kapasitet til 5-9 ting i korttidshukommelsen sin før de glemmer ting eller gjør noe feil basert på denne kunnskapen. Det er derfor viktig å ha budskapet klart for kunden, slik at det til tross for interaktive deler som spill eller quiz, ikke er tvil om hva de tar med seg videre.

Interaktivt innhold er også fantastisk nyttig for å analysere brukervennligheten og andre attributter ved plattformene dine. Her får kundene være med å påvirke deres bruk av dine sider, hva de savner, hva de liker best og hva du bør endre på. Dette er gull verdt for de fleste bedrifter, og øker samtidig den personlige tilknytningen kunden har til deg.

Konverteringsteknologi og nettassistenter

En trend som derimot er relativt ny på markedet er konverteringsteknologi, og nettassistenter eller såkalte chatbots. Dette er teknologi som kan geleide brukeren gjennom de delene av kjøpsprosessen de tar på din nettside, enten dette er research hvor de stiller spørsmål og leter etter relevant stoff inne på din hjemmeside, eller om det er i avsluttende fase der de skal gjennomføre salget.

Det finnes mange forskjellige typer konverteringsteknologier i dag, men de har samme mål i øye, nemlig å øke antall konverteringer som blir gjort på sidene dine på nett. Dersom du noen gang har lagt en vare i handlekurven din, og deretter fått opp en fane på nettsiden som foreslår andre varer du kan være interessert i basert på den du la i handlekurven, så har du fått en liten innføring i slik teknologi. Som sagt finnes det flere versjoner, avhengig av hvor langt i kjøpsprosessen kunden har kommet. Du vil kunne bruke dette til å styre kunden i retning av produktet de ønsker, foreslå varer som passer sammen, varsle ved inaktivitet på siden, og ikke minst å minne deg på varer du har liggende i handlekurv, dersom du velger å avslutte din sesjon ved å krysse ut fanen eller bytte nettside. Samlet sett er dette integrasjoner du kan bruke på dine sider for å øke antall konverteringer, og ikke minst konverteringsfrekvensen. Enkelte brukere av disse verktøyene har rapportert opp mot 5-10% økning i antall konverteringer, og hele 15% økning i GOV (gjennomsnittlig ordreverdi).

Mulighetene for markedsføring på digitale plattformer i 2021 er så godt som uendelige. Vi har verktøy vi kan bruke for å tilpasse markedsføringen ned til den minste detalj, for å tilfredsstille alle dine behov. Vi har kanaler som passer for en hver målgruppe og vi har teknologi vi bare kan drømme om! Det eneste som gjenstår er kunnskapen og kompetansen til å bruke dette riktig, og her er vi klare for å ta deg imot, og for å lose deg og din bedrift trygt gjennom den jungelen markedsføringen er i dag.